Відсоткові розрахунки, 6 клас

04.02.2014 14:39

Математика, 6 клас  

 

Тема: Відсоткові розрахунки

Мета:

  • Навчити знаходити вміст величин у відсотках;
  • формування вміння розв’язувати задачі на відсотки;
  • розвивати інтерес до математики, логічне мислення учнів, культуру математичного мовлення і письма;
  • виховувати наполегливість, активність увагу.

Обладнання: підручник, конспект, комп’ютер, проектор, мультимедійна дошка.

 

Хід уроку.

 

І. Організаційний момент.

Сьогоднішній урок математики пройде у вигляді гри “Підкори вершину” по таких етапах.

Підготовка спорядження

Початок сходження

Привал

Крутий підйом

Реванш

Фініш

 

ІІ. 1 етап “Підготовка спорядження”.

Вирушаючи підкоряти вершини альпіністи перевіряють своє спорядження і беруть найнеобхідніше з собою. А вам потрібно взяти знання, які здобули на попередніх уроках. Для цього ми проведемо “Математичний диктант”. Перед вами на партах лежать листочки. Підпишіть їх будь-ласка (Прізвище, ім’я. Математичний диктант). Я буду читати запитання і варіанти відповідей на них. Вам необхідно вибрати правильну відповідь і записати її.

 

1) Щоб виразити число у відсотках, його потрібно … на 100

       а) помножити;

       б) поділити.

2) Число 12 це:

       а)  100%;

       б) 120%.

3) 320 % відповідає десятковому дробу

       а) 0,32;

       б) 3,2.

4) Збільшити в 2 рази – це значить збільшити на

       а) 50%;

       б) 100%.

5) Виразити 7,5% у вигляді десяткового дробу

       а) 0,075;

       б) 75,0.

6) Виразити 25% у вигляді звичайного дробу

 

7) Відсоткове відношення чисел 3 до 15 дорівнює

       а) 20%;

       б) 50%.

8) 45 хвилин від години становить

       а) 45%;

       б) 75%.

9) У скільки разів зменшиться число, якщо його зменшити на 50%

       а) у 5 разів;

       б) у 2 рази.

 

Правильні відповіді

 

 

а)

б)

1

 

*

2

*

 

3

 

*

4

 

*

5

*

 

6

*

 

7

*

 

8

 

*

9

 

*

 

 

Після цього учні обмінюються литочками і за відповідями на відкидній дошці перевіряють правильність відповідей і здають листочки.

         З завданням ви справились, отже можна вирушати підкоряти вершину гори “Знань”.

 

ІІІ. 2  етап. “Початок сходження”.  (Оголошення теми, мети уроку)

Відкрийте зошити запишіть число, класна робота, тема уроку “Відсоткові розрахунки”.

Розглянувши дану тему в кінці уроку дамо відповіді на такі запитання:

1. Де частіше всього зустрічаються відсоткові розрахунки?

2. Які методи розв’язування задач на відсотки існують.

           Діти як ви думаєте чи потрібно вивчати відсотки. А можливо можна прожити без них.

           Відсотки вивчати потрібно, адже вони часто зустрічаються в життєвих ситуаціях (в магазинах, на базарах, при оплаті різних видів послуг, при підрахунку тарифних цін, в роботі виборчих комісій під час голосування, при банківських операціях, описах порівнянь).

Ось перед вами порівняння сільського і міського населення України. Його можна подати через кількість населення міського 32640000 чол., сільського – 15360000 чол., а можна у відсотках 68% міського населення і 32% - сільського. 

Відсоткові порівняння води і суші, населення області.

Як же можна обрахувати відсотки? Є кілька способів:

1) Розв’язування задач за означенням відсотка.

2) Зведення задач на відсотки до основних задач на дроби.

3) Розв’язування задач на відсотки за допомогою пропорції.

Розглянемо задачу.

1. У класі 30 учнів із них 60% дівчата. Скільки дівчат у класі?

Знайдемо соту частину всіх учнів 30 : 100 = 0,3, тобто на 1% припадає 0,3; а дівчата становлять 60%, тому їх 0,3 · 60 = 18 (дівчат) (на означення відсотка)

2. Знайти 17% від 50.

Перетворимо 17 % у дріб 17%: 100% = 0, 17 і результат множимо на число 0,17 · 50 = 8,5

(Формулюю правило або учні.) Щоб знайти відсоток від числа потрібно відсоток перетворити в дріб і помножити на число.

3. Знайти число 20% якого = 24

Перетворимо 20%:100% =0,2 24:0,2=120

(Щоб знайти число за відсотком потрібно перетворити в дріб відсоток і число поділити на дріб).

4. На весняному розпродажі ціну куртки, що коштувала 350 грн. знизили на 40%. Скільки коштує куртка.

Початкова ціна становить100%, а знижена 100% - 40% = 60% від початкової.

Нехай ціна після зниження = х грн., тоді запишемо умову

350 грн. - 100%

х грн. - 60%

Складаємо пропорцію

Сформулюйте основну властивість пропорції.

Розв'язуємо пропорцію 350 ∙ 60 = х ∙ 100.

Відповідь: 210 грн.

Ох і важким виявився початок сходження потрібен привал.

 

IV. 3 етап. "Привал". Фізкультхвилинка.

Ви довго працювали і втомились. Зробимо фізичні вправи.

Склали ручки і олівці –

стали всі біля стільців.

Хлопчики й дівчатка,

зробимо зарядку.

Руки в боки, вгору, вниз,

1, 2, 3 не помились.

У долоні хлоп, хлоп,

і ногами топ-топ.

Мов годинник зробим так,

тік-так, тік-так?

Тихо сіли на стільці

Молодці!

 

V. 4 етап. "Крутий підйом".

1. Робота з підручником. Відкрили сторінку 132, розглянемо задачу №3.

Фермер минулого року зібрав у середньому по 30 ц зернових з 1га, а в цьому році – по 32 ц. На скільки відсотків зросла урожайність зернових у цьому році порівняно з минулим роком.

Спочатку знайдемо на скільки центнерів більше зернових зібрав фермер у цьому році 32 – 30 = 2 ц. обчислимо скільки відсотків становить знайдена різниця від урожаю минулого року. Порівняємо з урожайністю минулого року, 30 ц становить 100%, а 2 ц – х%. Запишемо умову.

30 ц –100%

2 ц – х%

Відповідь: 6,7 %.

2. Робота біля дошки з коментарем

Задача №740(а) з підручника.

а) 27% = 0,27      0,27 ∙ 250 = 67,5;

 

Задача№742(а)

Знайти число, якщо 35% його становить 0,7

35% = 0,35                   0,7: 0,35 = 2

3. Ров'язати задачу.

Вкладник в банк поклав 7000 грн. під 10% річних. Яку суму він одержить через рік?

Розв'язання.

Початковий вклад становить 100%, а через рік 100% + 10% = 110%.

Нехай вкладник одержав х грн., тоді запишемо умову

7000 грн.– 100%

х грн. – 110%          

Складаємо пропорцію

Розв'язуємо пропорцію 7000 ∙ 110 = 100 ∙ х

VІ. 5 етап. Реванш.

Створюємо 3 команди по 2 чоловіки, які одержують і виконують завдання.

 

Команда №1

1. Знайти відсоткове відношення 15 хв. від години

Відповідь: (15: 60 = 1/4 = 25%).

2. В школі 1500 учнів. Знайти 30% від усіх

1500 – 100%

х –  30%;

Відповідь: 450 учнів. 

3. Знайти 30% від 700

Відповідь:0,3 ∙ 700 = 210

4. Записати дробом 37% = 0,37              61% = 0,61

Команда №2

1. Скільки відсотків становить 6 м від 10 м.

Відповідь: 6: 10 = 0,6 = 60%

2. Витратили 20% від 500 грн. Скільки грошей витратили?

Відповідь: 500 ∙ 20:100 =100

3. Знайти 20% від 400.

Відповідь: 0,2 ∙ 400 = 80

4. Записати дробом 27% = 0,27              58% = 0,58

Команда №3

1. Знайти відсоткове відношення 12 кг від 48 кг.

Відповідь:12: 48 = 1/4 = 25%

2. Банк виплачує 8 % річних. Скільки це становить від 2000 грн.

2000 – 100%

х – 8%;

Відповідь: 160 грн.

3. Знайти 40% від 800

Відповідь: 0,4 ∙ 800 = 320

4. Записати дробом числа 50% = 0,5               93% = 0,93

         Відповідь: 0,93.

Яка команда перша і правильно виконає завдання та і переможе.

 

Ми підійшли до завершального етапу нашої гри, але давайте прочитаємо назву вершини.

Пропоную вам завдання на концентрацію уваги. Напишіть послідовність цифр, яка визначає слово “Успішність”.

 

С

 

1

Н

 

2

І

 

3

С

 

4

П

 

5

Ш

 

6

Т

 

7

У

 

8

І

 

9

Ь

 

10

 

Ось нарешті ви зійшли на вершину “Успішності”.

 

VIІ. 6 етап. Фініш (Підсумок уроку).

Ось і підходить до закінчення наш урок. Хто дасть відповідь на 1 питання (в магазинах; на базарах; при оплаті різних видів послуг; при підрахунку тарифних цін; в роботі виборчих комісій під час голосування; при банківських операціях). Відсотки ще не раз зустрінуться на вашому шляху, ще не раз змусять вас “поламати” голову, допоможуть у вивченні нових предметів хімії і фізики. Сьогодні всі добре попрацювали на уроці. Дякую за урок.

 

ІХ. Домашнє завдання. п.26 №738, 741, 743.